Články - detail

Domů dash Články dash Zdravější strava vede ke zlepšení plodnosti žen
Zdravější strava vede ke zlepšení plodnosti žen
calendar 16. 11. 2008

Zdravější strava vede ke zlepšení plodnosti žen

Vyšší příjem nenasycených tuků, rostlinných bílkovin a polysacharidů s nízkým glykemickým indexem jsou obecně známé zásady zdravého stravování.

Vyšší příjem nenasycených tuků, rostlinných bílkovin a polysacharidů s nízkým glykemickým indexem jsou obecně známé zásady zdravého stravování. Kromě kondice ale také zlepšují plodnost u žen s neplodností způsobenou poruchami ovulace.

"Přestože je k dispozici několik možností léčby neplodnosti, značné náklady a četnost výskytu nežádoucích účinků nutí hledat rizikové faktory, které jsou potenciálně ovlivnitelné," píše Jorge E. Chavarro, MD, z Fakulty veřejného zdraví Harvardské univerzity v Bostonu. Ten se svými kolegy provedl skupinovou studii na téma "plodnost a životní styl". "Již dříve jsme zjistili, že kontrola tělesné hmotnosti, zvýšení tělesné aktivity a dietní opatření, jako je vyšší příjem mastných kyselin, mléčných potravin, železa a multivitaminů, ovlivňují neplodnost z poruch ovulace," dodává.

(Ne)plodnost je v rukách každého – alespoň částečně

Ve studii byla sledována skupina 17 544 žen, které se během osmi let pokoušely otěhotnět nebo otěhotněly. Byla vypočítána jejich dietní skóre, přičemž se vycházelo z výše zmíněných faktorů a jejich vztahu k neplodnosti. Vysoká konzumace mononenasycených mastných kyselin má tedy vyšší skóre než transmastné kyseliny, rostlinné bílkoviny větší než živočišné atd. Toto dietní skóre spolu s dalšími faktory zdravého životního stylu bylo vztaženo k výskytu neplodnosti.

Sportem a stravou k plodnosti

Pětina žen s nejnižším dietním skóre měla oproti těm s nejvyšším dietním skóre v průměru o 34 % vyšší riziko neplodnosti. Podskupiny založené na věku a tělesné hmotnosti vykazovaly podobnou nepřímou úměru. Ženy, které měly pět nebo více faktorů zdravého životního stylu, jako správnou skladbu potravy, přiměřenou tělesnou hmotnost a dostatečnou fyzickou aktivitu, měly o 69 % nižší riziko neplodnosti.

Výsledky naznačují, že racionální stravování může mít příznivý vliv na plodnost jinak zdravých žen a že v kombinaci s kontrolou tělesné hmotnosti a zvýšením fyzické aktivity může pomoci zabránit většině případů neplodnosti způsobených poruchami ovulace. K potvrzení těchto údajů a přesnému určení míry závislosti mezi životním stylem a neplodností z poruch ovulace je třeba dalších studií.

(zep)

Zdroj:
Jorge E. Chavarro, MD, ScD et al., Diet and Lifestyle in the Prevention of Ovulatory Disorder Infertility, Obstetrics & Gynecology 2007; 110: 1050–1058, acogjnl.highwire.org

Hormonální stimulace u žen při IVF – co je dobré o ní vědět

Hormonální stimulace u žen při IVF – co je dobré o ní vědět

Základem úspěchu metod asistované reprodukce je výběr kvalitního vajíčka, jehož oplodněním vznikne životaschopné embryo, které bude moci být přeneseno do těla nastávající maminky. Bez vhodného zásahu lékařů by bylo v každém menstruačním cyklu ženy k dispozici pouze jediné vajíčko. Díky možnostem moderní medicíny je možné v daném léčebném cyklu stimulovat dozrání většího počtu vajíček (815) a zvýšit tím pravděpodobnost úspěšného otěhotnění.

Číst více