Články - detail

Domů dash Články dash Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?
Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?
calendar 25. 2. 2016

Vegetariánská dieta v těhotenství: jde to dohromady?

Jsou alternativní směry stravování v těhotenství hazardem? Může být vegetariánská či veganská dieta příčinou neplodnosti? Odpověď je, že spíše ne. Pravdou ale je, že volba stravy, která neobsahuje živočišné produkty a zároveň zajistí dostatek živin pro matku i plod, je pořádná věda.

Jste-li vegetariánka či veganka a chcete otěhotnět nebo už kojíte a další dítě čekáte, svého způsobu stravování se vzdávat nemusíte. Počítejte ale s tím, že skládání nového jídelníčku nebude jednoduché. Obzvláště veganky by proto měly zvážit konzultaci s výživovým poradcem. Pokud se rozhodnete, že se o svoje stravování budete starat sama, zaměřte se především na těchto šest složek:

  • bílkoviny,
  • vitamín B12,
  • železo,
  • zinek,
  • vápník,
  • vitamín D.

1. Bílkoviny

Jsou základními stavebními kameny našeho těla. Tvoří je řetězce aminokyselin a jejich dostatek je zásadní pro správný růst a vývoj buněk. Ideálním zdrojem aminokyselin jsou mléčné produkty, vejce, ryby, mořské plody, drůbež a jiné maso. Vegetariáni, kteří jedí vejce a mléčné výrobky, se nedostatku bílkovin většinou bát nemusí. Vegani by pak měli dávat pozor, aby jejich jídelníček obsahoval dostatek bílkovin rostlinného původu.

2. Vitamín B12

Vitamín B12 se nachází pouze v živočišných produktech. Veganky proto musí jíst rostlinné potraviny, které jsou o tento vitamín speciálně obohacené (například fortifikované sójové mléko). Alternativou může být užívání B12 jako doplňku stravy.

3. Železo

Železo z rostlin se v našem těle nevstřebává zdaleka tak dobře jako to, které se nachází v mase. Součástí vegetariánské diety proto musí být potraviny s vysokým obsahem železa, jako jsou:

  • fazole,
  • čočka,
  • listová zelenina.

Vstřebávání železa z rostlinných produktů lze navíc podpořit vitamínem C.

4. Zinek

Podobně jako železo se i zinek rostlinného původu hůře vstřebává. Velké množství tohoto prvku obsahují například celozrnné potraviny, mléčné či sójové produkty a luštěniny.

5. Vápník

Nejčastěji ho získáváme z mléka. Nejsou tyto výrobky součástí vaší diety? Nahraďte je potravinami, které obsahují velké množství vápníku nebo jsou o něj obohacené. Jsou to mimo jiné:

  • sójové mléko,
  • tofu,
  • pomerančový džus,
  • mandle,
  • brokolice,
  • listy tuřínu,
  • hořčičné listy,
  • kapusta.

6. Vitamín D

O dostatek „déčka“ je potřeba starat se opět především tehdy, pokud nejíte mléčné výrobky. Najdete ho například ve fortifikovaném sójovém mléku či některých cereáliích. Kromě toho je také důležité trávit každý den alespoň chvilku venku, aby na pokožku dopadaly sluneční paprsky. Ty jsou totiž pro tvorbu vitamínu D nezbytné.

(mak)

Zdroj: 
www.webmd.com

Související štítky
Prevence
Co znamená „social freezing“ a koho se týká?

Co znamená „social freezing“ a koho se týká?

Social freezing neboli zmražení vajíček (nebo spermií) pro užití ve vyšším věku je metoda používaná k prodloužení plodnosti žen i mužů. Výhodou je možnost „odložení“ zdravých pohlavních buněk na vhodnější dobu, kdy jsme připraveni na rodičovství.

Číst více
Na jaké odborníky se obrátit při léčbě neplodnosti

Na jaké odborníky se obrátit při léčbě neplodnosti

V posledních letech se čím dál více párům nedaří otěhotnět. Pokud se nacházíte v podobné situaci a uvažujete o tom, co dál, přečtěte si následující článek. Napoví vám, jak postupovat a na kterého lékaře se obrátit s cílem zahájit léčbu neplodnosti.

Číst více
Jsem vděčná, že mám ve 37 letech zdravou dcerku

Jsem vděčná, že mám ve 37 letech zdravou dcerku

Jana s manželem nepatřili mezi páry, které by se obávaly komplikací spojených s otěhotněním. Po třech letech vztahu ale Jana zjistila, že má problémy s ovulací. Za další dva roky, když jí bylo 35 let, se rozhodla podstoupit první testy, které měly odhalit, proč se početí vytouženého miminka zatím nezdařilo.

Číst více