Články - detail

Domů dash Články dash Obézní ženy mají nižší šanci počít dítě
Obézní ženy mají nižší šanci počít dítě
calendar 10. 12. 2007

Obézní ženy mají nižší šanci počít dítě

Neschopnost počít dítě má mnoho příčin. Jednou z nich může být nadváha nebo obezita ženy.

Neschopnost počít dítě má mnoho příčin. Jednou z nich může být nadváha nebo obezita ženy.

Více kilogramů – méně dětí

Žena s normální hmotností má větší šanci počít dítě než ta s kilogramy navíc nebo naopak trpící podváhou. Proč? Zatímco tělo ženy s nižší než doporučenou váhou podle Body Mass Indexu (BMI) nemusí být energeticky a výživově na těhotenství a následné kojení dostatečně připraveno, žena s vyšší než normální hmotností podle BMI má sice šanci dítě energeticky zabezpečit, během gravidity se ale mohou objevit komplikace související s rychlým nárůstem hmotnosti ohrožující matku například přílišnou zátěží kloubů, dechovými potížemi nebo diabetem.

Protože se tělo přirozeně brání těhotenství, pokud na ně není z nějakého důvodu připraveno, ve skutečnosti je vysoká hmotnost ženy pro početí dítěte riziková. Obezita je spojována s řadou nemocí, jako je diabetes, kardiovaskulární choroby, hypertenze nebo zvýšená koncentrace krevních tuků. Příčin, proč by se objemné tělo mělo těhotenství bránit, je tedy víc než dost. Navíc obezita jako taková je spojována právě i se zmíněnými poruchami plodnosti.

Co můžete sama udělat

Především zjistit, jak jste na tom se svou aktuální váhou. Tu zjistíte jednoduchým výpočtem.

BMI neboli body mass index je číslo, které vyjadřuje poměr mezi výškou a váhou. Snadno ho lze vypočítat podle vzorce: hmotnost v kilogramech / výška v metrech2 nebo na našem BMI kalkulátoru .

Pokud patříte do skupiny trpících nadváhou nebo obezitou, zkuste dodržovat několik základních pravidel zdravého životního stylu:

Jezte pomalu

– na každé jídlo si udělejte dostatek času a každé sousto pečlivě rozžvýkejte. Mozku totiž trvá přibližně 20 minut, než dostane signál, že je žaludek plný. Když budete jíst rychle, za oněch 20 minut spořádáte pořádný kus porce navíc.

Jezte často

– 5x až 6x denně – menší porce, tělo tak bude mít stále nastartovaný metabolismus a nebude si nic zbytečně ukládat „na horší časy“.

Hodně pijte

– nejlépe stolní neperlivé vody, ovocné čaje, ředěné zeleninové či ovocné šťávy – alespoň 2,5 l denně.

Vyhněte se tekutým kaloriím

– sladké limonády, kolové nápoje, ale ani alkohol opravdu nejsou tím pravým doplněním pitného režimu.

Snídejte

– může to vypadat banálně, ale na snídani zapomíná stále mnoho lidí. Přitom lidé, kteří ráno na jídlo nezapomínají, k obědu snědí menší porci v porovnání s těmi, kdo se snídani vyhýbají.

Vyhněte se lákadlům

– supermarketovým akcím typu „dvě čokolády za cenu jedné“ se opravdu obloukem vyhýbejte. Přesvědčení, že si tabulky doma schováte a budete je jíst opravdu po malých kouscích, vám vydrží jen do doby, než tabulku rozbalíte.

Hýbejte se

– strava je důležitá, ale pohyb ke zdravému životnímu stylu také patří. Nemusí to být hned náročná hodina aerobiku. I rychlá chůze (nejméně půlhodinová) po městě nebo do schodů místo použití výtahu se počítá.

Pokud si sama s výživou nevíte rady, nebojte se vyhledat odbornou pomoc a zeptat se odborníků.

Veďte si deník

– zapisujte si vše, co a kdy daný den sníte, jak jste se (ne)hýbala, své pocity, jaký je váš pitný režim, jak se vám (ne)daří dodržovat dietní jídelníček atd.

Mlsejte zdravě

– pokud už musíte u televize nebo během dne „uzobávat“, nakrájejte si na talířek ovoce, zeleninu nebo si do misky dejte sušené ovoce či oříšky. Poslední jmenované mají sice hodně kalorií, ale zároveň jejich malé množství zasytí.

Cílem není hned od zítřka být "jiným člověkem", ale postupně si osvojit nové stravovací a pohybové návyky tak, abyste byla zdravější, šťastnější a postupně tak dosáhla svých cílů – třeba právě vytouženého miminka.

(jan)

Social freezing jako možnost uchování „mladých“ a zdravých vajíček a spermií

Social freezing jako možnost uchování „mladých“ a zdravých vajíček a spermií

Každý z nás, ať už žena, či muž, se může rozhodnout uchovat své zárodečné buňky do budoucna – současné metody umožňují nejenom zmrazování spermií mužů, ale také vajíček žen. Důvody pro tyto kroky souvisí s celou řadou životních okolností, některé mohou být spojené se životním stylem, jiné naopak se zdravotními problémy, onemocněními nebo plánovanými zákroky. Cílem je uchovat zdravá vajíčka nebo spermie na později, až nastane ten správný čas na založení rodiny.

Číst více
Social freezing rozhodně není jen pro ženy, které dělají kariéru

Social freezing rozhodně není jen pro ženy, které dělají kariéru

O problémech s početím a léčbě neplodnosti se hovoří stále častěji a téma naštěstí přestává být tabu. Horší už je to v případě tzv. social freezingu, tedy zamražení zárodečných buněk – vajíček a spermií – a jejich využití v pozdější době. O tom se obecně ví málo a (zejména) ženy pak mohou propásnout jedinou možnost, jak se v budoucnu dočkat vlastního potomka. Jak vlastně social freezing probíhá a pro koho je vhodný? Hradí tuto metodu zdravotní pojišťovny? Nejen o tom hovoří vedoucí lékařka centra asistované reprodukce Pronatal MUDr. Nicole Mardešićová.

Číst více
Transfer jednoho, či více embryí? Jak se správně rozhodnout

Transfer jednoho, či více embryí? Jak se správně rozhodnout

Cílem stimulovaných cyklů asistované reprodukce je podpořit vývoj většího množství vajíček (v běžném cyklu dozrává pouze jedno). Díky jejich odběru je následně možné získat více životaschopných embryí a pro přenos do těla ženy vybrat pouze jedno či dvě, které nejlépe prosperují. Součástí IVF (in vitro fertilizace) bude proto i rozhodování o počtu embryí, která mají být přenesena. Tento proces přenosu vybraného embrya nebo embryí do dělohy ženy je nazýván embryotransfer a jedná se (ve většině případů) o nebolestivý zákrok prováděný ambulantně.

Číst více