Články - detail

Domů dash Články dash Jak se připravit na umělé oplodnění – tipy pro snížení stresu
Jak se připravit na umělé oplodnění – tipy pro snížení stresu
calendar 8. 12. 2014

Jak se připravit na umělé oplodnění – tipy pro snížení stresu

Mnoho párů, které se chystají podstoupit umělé oplodnění, zažívá určitou míru stresu. Již samotná neplodnost představuje stresovou zátěž a bývá spojena s obavami ze stigmatizace. Léčba neplodnosti je pak vyčerpávající nejen z pohledu emoční a tělesné náročnosti, ale představuje také zátěž časovou a finanční.

Lidé, kteří se léčí pro neplodnost, trpí nezřídka pocity frustrace a napětí, jindy pociťují úzkost, depresi nebo hněv. Někteří pacienti ztrácejí chuť k jídlu, mívají problémy se spánkem nebo se cítí izolovaní.

Proč je umělé oplodnění stresující

Samotnému umělému oplodnění předchází léčba neplodnosti, zahrnující několik procedur:

  1. Nejprve je třeba pomocí tablet a injekcí stimulovat vaječníky, aby produkovaly více vajíček.
  2. V průběhu léčby pacientka podstupuje opakovaná krevní a ultrazvuková vyšetření.
  3. V dalším kroku je třeba odebrat vajíčko z vaječníku – obvykle se provádí při vědomí za ultrazvukové kontroly.
  4. Poté se vezme sperma od partnera a v laboratoři se k němu přidá vajíčko, aby mohlo dojít k oplodnění.
  5. Vzniklé embryo se zavede do dělohy ženy.
  6. Následují další krevní a ultrazvukové kontroly za účelem zjištění, zda došlo k uhnízdění embrya a otěhotnění.

Celý proces ještě nemusí zajistit, že žena skutečně otěhotní. S každým dalším opakováním a pokračující léčbou se přitom stres neplodného páru zvyšuje. To může mít podle odborníků negativní vliv jak na probíhající léčbu, tak na samotné oplodnění. Důležité proto je umět pocity spojené se stresem rozpoznat a naučit se tento stres zvládat.  

Zbavte se napětí

Existuje řada technik vedoucích ke snížení nebo odstranění stresu. Mezi základní opatření patří:

  • úprava životosprávy, zahrnující zdravou výživu, omezení pití kávy a alkoholu,
  • přiměřená tělesná aktivita,
  • relaxační metody, jako jsou dechová cvičení, meditace, masáže a speciální techniky pro snížení svalové tenze neboli napětí,
  • akupunktura či akupresura,
  • podpůrná psychoterapie či možnost hovořit s někým o svých problémech.

Uvedené techniky pomáhají snížit celkové napětí v těle vyvolané stresem, což se projeví ve snížení krevního tlaku, zpomalení pulsu a uvolnění svalového napětí. V uvolněném ženském těle pak může snadněji dojít k toužebnému otěhotnění.

(ska)

Zdroj: www.nccrm.com

Hormonální stimulace u žen při IVF – co je dobré o ní vědět

Hormonální stimulace u žen při IVF – co je dobré o ní vědět

Základem úspěchu metod asistované reprodukce je výběr kvalitního vajíčka, jehož oplodněním vznikne životaschopné embryo, které bude moci být přeneseno do těla nastávající maminky. Bez vhodného zásahu lékařů by bylo v každém menstruačním cyklu ženy k dispozici pouze jediné vajíčko. Díky možnostem moderní medicíny je možné v daném léčebném cyklu stimulovat dozrání většího počtu vajíček (815) a zvýšit tím pravděpodobnost úspěšného otěhotnění.

Číst více