Články - detail

Domů dash Články dash Boj s kily při hormonální léčbě
Boj s kily při hormonální léčbě
calendar 26. 10. 2015

Boj s kily při hormonální léčbě

Pokusy o početí za pomoci umělého oplodnění mívají nepříjemný vedlejší efekt a tím je nárůst váhy. Na vině bývá hormonální léčba i změna životního stylu, která doprovází snahu neohrozit případné těhotenství. Rozhodnutí, zda začít hubnout a jak, by však žena měla nechat na lékaři.

Co vlastně tloustnutí způsobuje? V méně než jednom procentu případů může nastat tzv. ovariální hyperstimulační syndrom, kdy přírůstek hmotnosti dosahuje až 5 kg za 3–5 dnů. V tomto případě se však jedná o zadržování tekutin. Daleko častější je přibývání na váze dané hromaděním podkožního tuku. Postup je pomalejší a příčiny jsou různé. V první řadě jde o nežádoucí účinek hormonální léčby. Některé ženy však také skončí během léčby neplodnosti se cvičením, jiné se zase přestanou omezovat v jídle. K dosažení úbytku tělesné hmotnosti je třeba vrátit se ke zdravé stravě a pohybu. Intenzivnější fyzické aktivity je však vhodné konzultovat s lékařem, aby nedošlo k narušení průběhu léčby. Tělesné zdraví je ale nezbytným předpokladem úspěchu terapie neplodnosti a navíc pomáhá překonat zklamání z případného neúspěchu.

3 kroky k udržení váhy 

  1. Napřed proberte snahu zhubnout se svým lékařem. Pokud plánujete další cyklus umělého oplodnění, možná vám doporučí se shazováním kil počkat. V některých případech může redukce váhy naopak k otěhotnění pomoci. Lékař určí, do které skupiny patříte, a jaký postup pro vás bude výhodný. Výživa a cvičení opravdu mohou plodnost výrazně ovlivnit.
  2. Snižte kalorický příjem. Odstraňte ze své stravy prázdné kalorie, které se schovávají například ve slazených nápojích, bonbonech apod. Jezte libové maso – dostatek kvalitních bílkovin je zcela nepostradatelný pro otěhotnění a zdravý vývoj plodu. Denně byste měla přijmout aspoň 46 gramů bílkovin. Snažte se, aby vaše strava byla pestrá a hodnotná. Vypijte denně 1,5–2 litry čisté vody, i hydratace je pro početí důležitá. 
  3. Zařaďte do svého programu 150 minut lehkého nebo 75 minut intenzivního cvičení týdně. Pro hubnutí je nejlepší aerobní sport, který posiluje především srdce – jedná se třeba o běh, chůzi, cyklistiku, nordic walking apod. Vhodná jsou i silová cvičení, jsou-li prováděna s rozumem. Dvakrát týdně lze tedy navštívit posilovnu a procvičit různé svalové skupiny.

Hormonální léčba znamená pro tělo vždy značnou zátěž. Dopřejte si proto dostatek odpočinku, abyste po jejím absolvování nabrala síly. Vybírejte si spíše lehčí cvičení, a pokud se cítíte vyčerpaná nebo trpíte bolestmi svalů, poraďte se s lékařem.

(pez)

Zdroj: http://healthyliving.azcentral.com

VIDEO: Dva příběhy léčby neplodnosti se šťastným koncem

VIDEO: Dva příběhy léčby neplodnosti se šťastným koncem

Jana a Michaela – dvě mladé ženy, které se se svými partnery marně pokoušely spontánně otěhotnět. V případě Jany bránila početí neprůchodnost vejcovodů, u Michaely bylo potíží více, zejména však špatný spermiogram manžela. U obou párů pak zabrala moderní léčba pomocí asistované reprodukce. Jak moc byla náročná a dlouhá jejich cesta za vytouženým potomkem? Podívejte se na inspirativní pacientské příběhy obou žen, které svým odborným pohledem doplnil jejich ošetřující lékař MUDr. Luboš Vlček.

Číst více
Očkovat, či neočkovat proti covidu? Důležitá otázka pro ženy, které plánují rodinu

Očkovat, či neočkovat proti covidu? Důležitá otázka pro ženy, které plánují rodinu

Onemocnění covid-19 v souvislosti s přípravou na těhotenství a se samotným těhotenstvím je důležité a každodenně probírané téma. Do dnešního dne bohužel stále chybí dostatečné množství dat, o která by se mohli odborníci opřít v otázce jasných doporučení, pokud jde o očkování této rizikové skupiny. Některé informace ovšem známé jsou a z nich vyplývají i postoje (nejen) českých lékařů a další odborníků.

Číst více