Plodnost a zlozvyky aneb Jak zvýšit šance na početí (1)

Není žádným tajemstvím, že zlozvyky široce rozšířené v dnešní společnosti mají nemalý vliv na zdraví a kvalitu života značného množství populace.

Plodnost a zlozvyky aneb Jak zvýšit šance na početí (1)

Není žádným tajemstvím, že zlozvyky široce rozšířené v dnešní společnosti mají nemalý vliv na zdraví a kvalitu života značného množství populace. Pro ženy jako eventuální matky je však podstatný dopad těchto každodenních nešvarů z hlediska jejich plodnosti. V dvoudílném textu se zaměříme na osm nejrozšířenějších zlozvyků, jež negativně ovlivňují šance na početí.

Nedostatek spánku

Vědecké studie jasně ukazují, že spánkový deficit a nekvalitní odpočinek mají často nezanedbatelný vliv na pravidelnost menstruace, přičemž právě to může být symptomem neplodnosti. Taktéž problémy s váhou, ke kterým dlouhodobý nedostatek spánku vede, mohou způsobovat potíže s početím, a to u obou pohlaví.

Co s tím? Rozhodně neponocujte. Vytvořte si vhodnou spací rutinu a preferujte vlastní zdraví před krajním vyčerpáním. Kvalitní odpočinek je nenahraditelnou součástí zdravého životního stylu. Kratší odpolední zdřímnutí (15 až 20 minut) vám může také dodat potřebnou energii.

Přílišná konzumace kávy

Nebezpečí se rovněž skrývá v nadměrném pití nápojů obsahujících kofein. Zatímco jeden šálek kávy denně pravděpodobně nebude mít na vaši plodnost žádný dopad, větší množství již může představovat hrozbu. Nedoporučuje se pití více než 2 šálků kávy (asi 300 mg kofeinu), neboť opakované překračování této meze může vyústit ve snížení plodnosti a zvýšit riziko potratu.

Co s tím? Nenahrazujte nedostatek spánku pitím kávy. Předcházejte únavě správnou volbou pokrmů, volte spíše lehčí jídla. 

Otázka fyzické zátěže

Být fit je důležité, avšak je třeba vyvarovat se extrémů. Pravidelné cvičení má pozitivní dopad na srdce, plíce i imunitní systém. Navíc pomáhá udržovat správnou váhu, což je dobré pro plodnost.

Co s tím? Udržujte se ve formě, leč nepřehánějte to. Intenzivní fyzické zátěži nevěnujte více než hodinu denně. Jako ideální se jeví cvičit pravidelně třikrát týdně po dobu přibližně 30 minut. Z hlediska plodnosti lze určitě doporučit procházky, jógu či plavání.

Přejídání se a nevhodná strava 

Z hlediska stravovacích návyků je důležité nejen adekvátní množství, ale současně i kvalita. Nadváha rozhodně neprospívá zdraví a může vést i k problémům s plodností. Velmi často se taktéž setkáváme s bláznivými pokusy urychleně zhubnout, ovšem jojo diety zpravidla nikam nevedou.

Co s tím? Přejídání mívá často spojitost s duševním stavem jedince. Uspokojení je však pouze krátkodobého rázu a velmi brzy je nahrazeno pocitem viny. Proto preferujte zdravější způsoby, jak se vyrovnat se stresem (meditace, poradenství, techniky na redukci stresu).

Příště si povíme něco o odkládání těhotenství, nadměrné konzumaci alkoholu, kouření a pití alkoholu.

(boba)

Zdroj: infertility.about.com

Další článek

Hodnocení článku

Líbí se vám článek?
Počet hlasů: 0

Čtěte také

Můžu mít po léčbě rakoviny děti? – 1. část

Můžu mít po léčbě rakoviny děti? – 1. část

Bude vaše IVF léčba úspěšná? Díky nové metodě se to možná již brzy dozvíte

Bude vaše IVF léčba úspěšná? Díky nové metodě se to možná již brzy dozvíte

Devět otázek, na které byste se ohledně umělého oplodnění měla zeptat

Devět otázek, na které byste se ohledně umělého oplodnění měla zeptat

Zázračné početí? Nevěřte šarlatánům, ale sami sobě a lékařům!

Zázračné početí? Nevěřte šarlatánům, ale sami sobě a lékařům!

Kila jako na houpačce početí nesvědčí

Kila jako na houpačce početí nesvědčí

Neberte tikot biologických hodin na lehkou váhu

 Neberte tikot biologických hodin na lehkou váhu
Anketa

Souhlasíte s věkovým omezením umělého oplodnění?

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá
Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá Platnost: 1. 1. - 31. 1. 2019

Nyní na webu žádná soutěž neprobíhá.

Chci soutěžit

Video
Medicínská databáze U Lékaře
 
Doporučujeme:  Cílená biologická léčba